X
تبلیغات
تجزیه و ترکیب قرآن کریم

سوره حمد
آيات 1 - 5
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم - 1
الحمد لله رب العلمين - 2
الرحمن الرحيم - 3
مالك يوم الدين - 4
اياك نعبد و اياك نستعين - 5.
ترجمه آيات :
بنام خدائى كه هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نيكان
ستايش مر خدا را كه مالك و مدبر همه عوالم است
هم رحمتى عام دارد و هم رحمتى خاص به نيكان
خدائى كه مالكيت على الاطلاقش در روز جزا براى همه مكشوف ميشود
تنها تو را مى پرستيم و تنها از تو يارى مى طلبيم .
سبب ابتداء به (بسم الله )
بيان
(بسم الله الرحمن الرحيم ) بسيار مى شود كه مردم ، عملى را كه مى كنند، و يا مى خواهند آغاز آن كنند، عمل خود را با نام عزيزى و يا بزرگى آغاز مى كنند، تا باين وسيله مبارك و پر اثر شود، و نيز آبروئى و احترامى به خود بگيرد، و يا حداقل باعث شود كه هر وقت نام آن عمل و يا ياد آن به ميان مى آيد، به ياد آن عزيز نيز بيفتند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 1388/12/29ساعت 18:0  توسط رسول مظهر قراملکی  | 

ضمير : كلمه اي است كه جانشين اسم ظاهر مي شود و از جهت عدد و جنس با آن مطابقت مي كند.

انواع ضمير

منفصل

متصل

مرفوع

منصوب

مرفوع

منصوب او مجرور

هو

هي

ايّاه

ايّاها

-

-

ه

ها

هما

هما

ايّاهما

ايّاهما

ا

ا

هما

هما

هم

هنَّ

ايّاهم

ايّاهنَّ

و

ن

هم

هنَّ

انتَ

انتِ

ايَاکَ

ايّاکِ

تَ

تِ – ي

کَ

کِ

انتما

انتما

ايّاکما

ايّاکما

تما

تما

کما

کما

انتم

انتنَّ

ايّاکم

ايّاکنَّ

تم

تنَّ

کم

کنَّ

انا

ايّاي

تُ

ي

نحن

ايّانا

نا

نا

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/12/13ساعت 11:16  توسط رسول مظهر قراملکی  | 

به كلماتي كه مانند صفت از نظر اِعراب، تابعِ ما قبلِ خود هستند توابع گفته  مي شود.

 

صفت

 

عطف به حروف

توابع

 بَدَل

 

عطف بيان

 

تَأكيد

 

توابع جمع تابع است به معني پيروها.

توابع در اِعراب، پيروِ اسم پيش از خود هستند به همين سبب  آنها را توابع ناميده اند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1388/12/13ساعت 11:3  توسط رسول مظهر قراملکی  | 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

 

تجزيه (التحليل الصرفي) :

منظور از تجزيه یا تحلیل صرفی بررسی ویژگیهای فردی کلمه، جدای از نقشی است که در جمله می پذیرد.

 

تركيب (الإعراب):

منظور از ترکیب یا اعراب بررسی نقش هر کلمه در جمله با توجه به حرکت اختصاصی آن بدون در نظر گرفتن ساختار صرفی کلمه.

 

مباحث تجزیۀ اسم :

در تجزیۀ اسم معمولاً نُه چیز را مشخص می کنیم:

1.عدد (مفرد - مثنی - جمع)

2.جنس (مذکر - مؤنث)

3.جامد یا مشتق

(مشتقات صرفی : 1ـ اسم فاعل2ـ اسم مفعول3ـ صفت مشبهه4ـ صیغۀ‌ مبالغه5ـ افعل تفضیل6ـ اسم مکان7ـ اسم زمان8ـ اسم آلت)

4.تعریف یا تنکیر(اسم‌های معرفه1ـ ضمیر2ـ اسم مضاف3ـ اسم عَلَم4ـ اسم ال دار5ـ‌ اسم موصول6ـ اسم اشاره)

5.معرب یا مبنی بودن

6.منصرف یا غیر منصرف بودن

7.صحیح الآخر، مقصور، منقوص یا ممدود بودن

(الف‌) اسم مقصور: اسمی که مختوم به الف لازمه است. مانند: کبری

 ب‌‌) اسم منقوص: اسمی که مختوم به یاء لازمۀ ماقبل مکسور است. مانند: قاضي

  ج‌‌) اسم ممدود: اسمی که مختوم به همزه است و پیش از همزه، الف زائد وجود دارد. مانند: حمراء

 د‌‌) اسم صحیح الآخر: اسمی که مقصور، منقوص و ممدود نباشد. مانند: کتاب

هـ) اسم شبه صحیح الآخر: اسمی که مختوم به واو یا یاء ما قبل ساکن باشد. مانند: دَلْو، ظَبْي)

8.متصرف یا غیر متصرف بودن

9.نوع اعراب (انواع اعراب:1ـ محلّی 2ـ تقدیری 3ـ ظاهری)

 

مباحث تجزیۀ فعل :

در تجزیۀ فعل هم معمولاً نُه چیز را مشخص می کنیم:

1.زمان فعل (ماضی -مضارع - امر )

2.صیغۀ فعل

3.ثلاثی مجرد، مزید، رباعی مجرد و مزید بودن و تعیین باب فعل

4.صحیح و معتل بودن فعل و انواع هر یک (الف) صحیح: در حروف اصلی آن، حرف عله (واو،‌ الف، یاء) وجود ندارد: نَصَرَ

ب) معتل: در حروف اصلی آن یک یا دو حرف عله وجود: قالَ

انواع صحیح: 1.سالم: نه مضاعف است و نه مهموز: ضَرَبَ  2.مهموز: در حروف اصلی آن همزه وجود دارد: أخذَ  3.مضاعف: دو حرف هم جنس دارد: مدَّ، زَلْزَلَ)

5.معرب و مبنی بودن و نوع بناء فعل

6.لزوم و تعدی فعل (الف) لازم: معنایش با فاعل تمام می‌شود؛ جاءَ: آمد.  ب) متعدی: معنایش با فاعل تمام نمی‌شود و به مفعول هم نیاز دارد؛ کَتَبَ عليٌّ رسالةً. علی نامه‌ای نوشت.)

7.معلوم و مجهول بودن فعل

8.متصرف و غیر متصرف بودن فعل

9.نوع اعلال فعل

 

مباحث تجزیۀ حرف :

در تجزیه حرف نوع حرف، عامل و غیر عامل بودن و نوع بناء آن را مشخص می کنیم.

 

مباحث ترکیب عبارات :

در ترکیب باید نقش کلمات در جمله و اعراب آن و نوع جمله را بیان نماییم.

 

یا علی

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/12/12ساعت 23:25  توسط رسول مظهر قراملکی  | 

سورةُ الفَاتِحَة

اعوذ باللّهِ مِنَ الشیطانِ الرَّجیمِ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ (1)

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ (2)

الرَّحْمنِ الرَّحيمِ (3)

مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4)

إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعينُ (5)

اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ (6)

صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّينَ (7)

 

تفسیر سوره حمد(المیزان) و (مجمع البیان) را می توانید به صورت فایل وردی دریافت نمایید.

 

 

یا علی

+ نوشته شده در  چهارشنبه 1388/12/12ساعت 23:16  توسط رسول مظهر قراملکی  | 

«بسم الله الرحمن الرحیم»

با سلام و ادب

با تبریک میلاد پر از نور نبی رحمت، حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و میلاد ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت ، امام جعفر صادق علیه السلام خدمت تک تک شما دوستان عزیز

زبان عربی از جمله زبانهای غنی و پرجاذبه‌ای است که فراوانی مفردات، اشتقاق كلمات و فصاحت و بلاغت آن، موجب امتیاز این زبان از دیگر زبانهاست. از آنجا که عربی، زبان کلام الهی و میراث گرانقدر حدیث است، فراگیری آن برای دانشجویان رشتۀ علوم حدیث دارای اهمیت دوچندان می‌باشد.

لذا در کلاس "تجزیه و ترکیب قرآن کریم" با استفاده از آیات نورانی قرآن کریم، زمینۀ مناسبی برای فراگیری قواعد زبان عربی (صرف، نحو و بلاغت) فراهم شده، محتوای آموزشی این جلسات مقدمه‌ای برای آمادگی داوطلبان شرکت در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ علوم قرآن و حدیث خواهد بود.

این کلاسها در دانشکده مجازی علوم حدیث به صورت آنلاین برگزار می گردد.

با آرزوی موفقیت

یا علی

 

یا علی گفتیم و عشق آغاز شد

 

 

 

+ نوشته شده در  جمعه 1388/12/07ساعت 7:38  توسط رسول مظهر قراملکی  |